Дитині для повного і гармонійного розвитку її особистості необхідно зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові і розуміння.
Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.
Дитина має бути повністю підготовлена до самостійного життя в суспільстві та вихована в дусі миру, гідності, свободи та рівності.
ВСІ ДІТИ РІВНІ У СВОЇХ ПРАВАХ
УСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповіді батьківства
Одвічне питання турбує не одне
поколіннябатьків: як виховував ти дитину? Що робити, аби вона виросла доброю
людиною, розкрившись усіма своїми здібностями, аби змогла віддати людям те, з
чим прийшла у світ?
Чимало вчених у різний час обгрунтували своє бачення батьківської
педагогіки. Світова психолого-педагогічна думка виробила ряд цінних настанов,
які з урахуванням сучасного практичного досвіду лягли в освіту прийнятих у
Міжнародний рік дитини десяти правил поведінки батьків, своєрідного кодексу
любові, що його мають дотримуватися ті, кому Богом призначено плекати
найдорожчий скарб - їхніх дітей.
1.Люби свою дитину!
Радій її присутності біля тебе, приймай її такою, якою вона є, бо то твій паросток, твоє творіння. Не ображай і не принижуй її, не розхитуй її віри в себе, не завдавай болю несправедливою покарою, не відмовляй у твоїй довірі, дай їй привід любити тебе.
2.Оберігай своє дитя!
Захищай дитину від фізичних та душевних небезпек, навіть, якщо доведеться жертвувати власними інтересами й ризикувати своїм життям. Не зважай ні на що, коли йдеться про твоє дитя, про твою дитину квітку, яку можуть знівечити.
3.Будь добрим прикладом для своєї дитини!
Прищеплюй до духовних вартостей свого народу і сам живи, дотримуючись його традицій. Стався до дитини з великою відповідальністю, їй потрібне таке домашнє вогнище, де сім’я дружна, де шанують і люблять людей похилого віку, де підтримують тісні та щирі зв’язки з усім родом та друзями. Вона має жити у такій родині, де панує чесність, справедливість, скромність, гармонія у всьому.
4.Грай зі своєю дитиною!
Віддай дитині стільки часу, скільки необхідно для її розвитку. Менше зважай на свої власні інтереси, бо інтереси дитини - водночас і твої. Багато розмовляй з нею, не відвертайся, коли вона щось говорить: може саме в ту мить дитина звіряється тобі найбільшими таємницями свого життя. Грай з нею так, як їй подобається, приймай серйозно її гру, світ її уяви.
5.Працюй зі своєю дитиною!
Допомагай дитині, коли вона намагається взяти участь у якійсь справі. Коли підросте, потроху залучуй до праці з людьми і для людей. На дозвіллі, під час канікул, не бідкайся, що вона втомиться від роботи, бо для неї праця з дорослими - то погляд у майбутнє.
6.Дозволь дитині набувати життєвого досвіду,
нехай навіть не безболісного, але самостійного!
Дитина визнає лише такі враження, які пережила самостійно, а твій власний життєвий досвід (хоч як тобі прикро) часто-густо не важить для неї нічого. Тож дай їй змогу самій "збирати свою скриню", навіть якщо тут існує певний ризик. Надмірна опіка й тепличні умови життя можуть викликати соціального інваліда.
7.Покажи дитині можливості і межі людської волі!
Розкрий перед дитиною чудові можливості розвитку й самоутвердження людської особистості відповідно до її особливостей та обдарованості. Водночас показуй на прикладах, що кожен має визнавати норми співжиття і дотримуватися їх у родині, в колективі, у суспільстві.
8.Привчай дитину бути слухняною!
Стеж за поведінкою дитини і спрямовуй її так, щоб учинене нею не завдавало шкоди ані її самій, ані будь-кому. Не обминай моментів, коли вона не гарно поводиться у твоїй присутності, зауваж і поясни, чому треба чинити саме так, а не інакше, для неї це буде наукою. Винагороджуй за додержання установлених правил, однак у разі нагальної потреби наполягай на шануванні їх за допомогою розумного покарання.
9.Чекай від дитини лише таких думок та оцінок,
на які вона здатна на даному етапі свого розвитку
і які може підказати її власний досвід!
Мине багато часу, доки дитина навчиться орієнтуватись у складному світі, що оточує її. Допомагай її, скільки зможеш, і вимагай від неї власної думки чи самостійного висновку тільки з урахуванням реалій її вікового розвитку і вже набутого досвіду.
10.Давай дитині змогу набувати такі враження,
які полишатимуть вартісні спогади!
Дитина, як і дорослий, "живиться" різними враженнями, які знайомлять її з довкіллям і життям інших людей. Дбай про те, щоб вона бачила, чула, відчувала, якомога більше цікавого для себе, щоб збагачувалася корисними знаннями і добрими почуттями.
Консультація для батьків
"Як підготувати дитину до дитячого садка"
Прихід у дитячий садок - перший серйозний етап соціального життя дитини. Досі вона спілкувалась тільки з членами родини, приятелями - сусідами або з тими, кого дорослі запрошували у дім. І от - багато незнайомих облич, нова обстановка... У дитячих садках працюють досвідчені, кваліфіковані вихователі, які зуміють ввести ваше маля в колектив, адаптувати його до нових умов. У принципі, якщо мати в силу обставин змушена буде залишити дитину на цілий день - великої біди не станеться. Проте краще, звичайно, поступове звикання. Поки дитина приглядається до нових товаришів, цікавиться новими іграшками, побудьте неподалік. Коли через півгодини або годину після приходу переконаєтеся, що дитина почувається спокійно, лагідно скажіть їй, що вам треба йти, що невдовзі ви прийдете по неї й заберете додому. Якщо навіть маля трохи поплаче без вас, вихователь зуміє утішити й забавити дитину. Спершу залиште її в садку на кілька годин, потім - на півдня. Невдовзі все ввійде в належний ритм. Різноманітні іграшки, можливість гратись з іншими дітьми швидко зацікавлюють малят, і вони звикають до садка. Найголовніше, щоб перші враження були позитивними. А для цього дамо батькам кілька практичних порад.
Розповідайте дитині якомога більше доброго про
садок і активно привчайте її до самостійності. В колективі добре закріплюються
навички самообслуговування, але закласти їх належить у сім’ї, як і
навички гігієни.
Батьків часто турбує, як одягати дитину для дитсадка. Насамперед
так, щоб їй було зручно. Одяг має бути міцним, не ускладнювати рухів дитини
(під час бігу, стрибків, лазіння тощо) і таким, щоб малюк сам міг вільно
роздягатись і одягатися. Привчіть дитину правильно застібати пальтечко, вміло
поводитися зі "змійкою", одягати шапку, знімати і взувати черевики
(хай взуття буде досить просте, аби дитині не доводилося вибиватися із сил,
стягуючи його з ніг). Безумовно, матері простіше самій одягти і роздягти
дитину, але варто бути трплячим - нехай учиться самостійності, дорослішає.
Перетворіть цю "процедуру" на цікаву гру.
Дитина ще вдома повинна привчатись втішати або акуратно складати свій одяг, давати раду іграшкам, правильно поводитися з олівцем, клеєм, іншими предметами. Щоб полегшити перебіг адаптації, заздалегідь учіть малого науки спілкування з іншими: поясніть, що таке дружба, чому треба йти на поступки, рахуватися з чиїмись інтересами. У великих сім’ях взаємини між братами і сестрами допомагають малюку домовитись з іншими родинами щодо організації спільних ігор дітей. Добре також ходити гуртом на прогулянки, екскурсії. Все це не лише збагатити дітей новими знаннями та уявленнями, а й зробити їх комунікабельними.
Батьки і вихователі - перші впроваджувачі рідної української мови в душу і розум дитини. Якщо дорослі спілкуються з дітьми чистою, барвистою мовою, вона обов’язково перейме їхній стиль. Але так само переймає вона й суржик, грубі висловлювання, жоргонізми. Пильнуйте себе!
Проте самого наслідування дорослих і запам’ятовування замало для оволодіння вмінням говорити правильно і красиво. Потрібна цілеспрямована робота над розвитком усного мовлення. Це важливо й у тому ракурсі, що в саду дитині часто доводиться розповідати про поїздки, мандрі, які вона здійснила з батьками, про те, що вона бачила, чула і робила. І такого мистецтва розповіді теж треба навчити ще до вступу у дошкільний заклад. Нехай дитина розповідає татку з мамою про те, що бачила у дворі, парку, зоопарку, музеї тощо. Привчившись правильно висловлювати свої думки і вільно оповідати про цікаві для неї події, маля в подальшому убезпечиться від комплексу "мовчальника".
Диференціювання дітей на таких, для кого природним є російське, українське чи мішане мовлення - основний методичний підхід до оволодіння спорідненою мовою. Якщо маля виховується в російськомовній сім’ї, у нього довше формується механізм іншої мови. Тут зразкова українська мова у дорослих особливо важлива. Утім, удосконалення рідної мови потребують і діти з українськомовних сімей. На них спирається вихователь, використовуючи в різних ситуаціях їхні природні можливості й залучаючи до спілкування з однолітками рідною мовою.
Ще один важливий аспект: батькам належить знати стадії росту і розвитку дошкільників, а також їх індивідуальні особливості. Ріст і розвиток дитини - складний процес, одним з компонентів якого є формування рухів. Кожен віковий період - це активне оволодіння дитиною певними руховими діями. На час приходу в дитсадок малюк, як правило, начається бігати, стрибати, вилазити на висоту, підлізати під предметами тощо. Втім, здатності дітей на третьому році життя це однакові. По-перше, через те, що ставлення до фізкультури в різних сім’ях вельми відмінне. Одні батьки дають дитині рухову волю - тоді вона природно реалізує свої можливості, інші стримують рухову ініціативу, через що маля, бува суттєво відстає від однолітків у дитячому садку. Втім, ніколи не пізно надолужувати своє дитя в "спортивні невдахи". Регулярні фізкультурні заняття в дитсадку підтягнуть хлопчика чи дівчинку до належного вікового розвитку рухів. А такі самі регулярні заняття вдома допоможуть дошкільняті полюбити фізкультуру всерйоз і надовго.
Консультація для батьків
"Як провести вихідні дні"
Усі з нетерпінням очікують вихідні дні, як дорослі так і діти. За тиждень організм
втомлюється не лише фізично, а й морально. Ваша дитина цілий день перебуває в
дошкільному закладі, ввечері вдома майже немає часу на спілкування в родині.
Тому у вихідні дні так важливо, якомога більше приділяти увагу
один одному у сім’ї, а особливо це потрібно дитині. Все, що ми не встигли
розказати, показати дітям у будні дні, ви повинні зробити це за вихідні.
Як же правильно провести вихідні дні з користю для дитини і самих
дорослих?
По-перше, необідно як найбільше перебувати на свіжому повітрі.
Якщо дозволяє погода, відвідайте з дітьми ліс, водойму, парк. Багато молодих
сімей полюбляють відпочинок на лоні природи, але все зводиться до вогнища,
шашликів та навіть до банальної випивки. А діти в цей час представлені самі
собі. І чим вони займаються в цей час батьків не дуже турбує, лиш би не
заважали дорослим "культурно відпочивати".
Користі від такого походу на природу дітям немає, а ось шкоди
по-вінця. Адже дії батьків не співпадають з тим, чого їх навчали
вихователі. А саме: розводити багаття у лісі, ламати гілки та нищити дерева й
кущі, смітити, розпивати алкогольні напої, палити цигарки тощо.
Якщо ви ідете з дітьми на природу, то повинні на все живе звертати увагу, дивуватися, задавати дітям запитання, відповідати на їхні, а ні в якому разі не ігнорувати. Якщо ж можливо ви не знаєте правильної відповіді, то краще не придумуйте щось самі, а пообіцяйте (і обов’язково виконайте) знайти відповідь у книгах, коли повернетесь додому.
По-друге, дітям, та й вам також, корисно побувати в театрі, цирку, зоопарку, на атракціонах. Звичайно це зараз коштує чималих грошей, але години спілкування з дитиною, перегляд вистави з нею, а потім обговорення баченого, захват вашого малюка тим, що це все було разом з вами не має ціни - тому що це спілкування безцінне.
Якщо ж на дворі погода не дозволяє вийти за поріг, то і вдома можна знайти масу цікавого і корисного для спілкування з дитиною: почитати книгу і обговорити прочитане, пограти в шашки, чи шахи, лото, розіграти театральну виставу по знайомій і любимій казці. Залучити дитину до спільної хатньої праці: навести порядок в своєму куточку з іграшками, витерти пил, помити посуд тощо. Все це слід робити так, щоб малюк працював "не з під палки" а із задоволенням: заохочуйте, підбадьорюйте, не скупіться на похвалу. Навіть, якщо розбилась ваша любима чашка, то заспокойте дитину, що то не саме страшне, та й взагалі ви вже давно мріяли купити іншу ще кращу чашку, але трішки жаль викидати цю.
Батьки, що люблять своїх дітей, завжди знають, як розумно провести вихідні дні з користю і для себе і, головне, для своєї дитини. Цей "потрачений" час на спілкування з сином чи донькою вернеться до вас сторицею вдячністю маленьких сердечок ваших дітей.
Бажаємо вам успіху в цій, здавалось би, легкій та, в той же час, важкій справі, як спілкування з дитиною, її виховання.
Консультація для батьків
"Граємось вдома"
Ви навіть не уявляєте собі, скільки різних
скарбів є у Вашій квартирі. І всі вони допомагають розвивати дрібну моторику
дитячих рученят, тактильну чутливість, пам’ять, мовлення, мислення. Не
обов’язково скуповувати всі іграшки в магазині. Виявіть фантазію - і прості,
доступні предмети стануть відмінними тренажерами для розвитку Ваших дітей.
Сірники, ватяні палички, гудзики, жолуді, каштани... Коли дитина
грається із дрібними предметами (звичайно, під наглядом дорослих!),
розвивається не тільки дрібна моторика, а й просторове мислення, уява,
тактильна чутливість.
Із сірників, ватяних паличок, жолудів, каштанів та гудзиків можна
викладати різні малюнки, як довільно, так і за схемою. Причому, всі ці предмети
можна сполучити в одному малюнку. Починати краще із простих геометричних фігур
- квадрата, трикутника, ромба, сонечка, а потім поступово ускладнювати гру. Із
сірників, ватяних паличок добре виходять зірки, їжачки, машинки, ялинки,
будь-які фігури, в яких є багато прямих ліній. Спочатку малюнок викладає мама,
адже малюка потрібно зацікавити. Потім "мистецький твір" можна робити
разом.
Навіть найменшим дітлахам буде корисно перебирати гудзики -
витягати з коробочки і складати назад, нанизувати гудзики на мотузочку, робити
намиста і браслети. Тільки при цьому мама повинна бути на сторожі! Як би малюк
не взяв іграшку до рота! Якщо дитина зовсім мала, і є велика небезпека, що вона
проковтне дрібні деталі, насадіть гудзики різного кольору та розміру на тверду
міцну волосінь. Така іграшка може бути і брязкальцем, і рахунковим матеріалом,
і наочним приладдям для вивчення кольорів, розміру та лічби.
Ігри із сірниками
Всі батьки люблять повторювати: "Сірники дітям
- не іграшка!". Правильно, звичайно. Тому що діти можуть що-небудь
підпалити ненавмисне.
Але якщо поруч будуть мама або тато, то сірники можуть бути дуже
цікавою іграшкою. Так уважає тато. Сьогодні він "У сірники" з Максом
грає. Для початку він от яке завдання запропонував.
Утримай сірники.
Покладіть на стіл 5 сірників і спробуйте взяти один
із них великими пальцями.
Тепер підніміть другий сірник двома вказівними пальцями. Тепер - третій
двома середніми пальцями. потім четвертий - двома безіменники. І, нарешті,
п’ятий - двома мізинцями. Хто упустив сірник, той залиш.
Сірникова картина.
Кожній дитині видайте сірники (скільки хочете -
коробку, коробку на двох, коробочку на всіх). За командою учасники починають
викладати із сірників картинку на тему, що задана ведучим. Це може бути своє
ім’я, прізвище, зображення якої-небудь тварини, смішного сюжету ("Тато
спить", "Автоперегони", "Троє поросят" тощо). Виграє
той, хто впорався швидше (із більш простими завданнями), або той, у кого вийшла
найоригінальніша сірникова картина (із більш складними завданнями). Скільки
сірників?
Візьміть сірникову коробку і покладіть у неї два сірники.
Потрясіть коробку і запитайте в дітей, як вони вважають, скільки сірників зараз
знаходиться в коробці. Діти теж можуть потрясти коробку, потримати її в руках.
Але відкривати коробку може тільки ведучий. Отже, тепер Ви відкриваєте коробку
і даєте дітям можливість перерахувати сірники. Перемагає той, хто назвав
максимально близьке число.
Тепер можете ускладнити завдання: відвернувшись від дітей, додайте
кілька сірників. Нехай діти знов вгадують їхню кількість.
Де мій гудзичок?
Якщо сірникових коробок у вас багато, можна їх склеїти в декілька рядів, як ящичи в комоді. Іграшкове цуценя принесло із собою гудзик (монетку, фішку, скріпку і т.д.) і хоче покласти його в ящик. Воно кладе іграшку в один з ящиків і розмовляє з малюком, розповідаючи про себе. Потім запитує малюка, в якому з ящиків знаходиться його гудзик. Місце, куди цуценя кладе гудзичок, постійно змінюється. Та й тривалість розмови постійно збільшується. Це завдання чудово тренує зорову пам’ять та увагу дитини.
Залучаємо батьків до профілактики гострих респіраторних захворювань.
Профілактика гострих респіраторних захворювань (ГРЗ) - не тільки низка специфічних медичних заходів, а й безперервне зміцнення імунітету дитини.
В дошкільному закладі регулярно проводяться заходи для профілактики ГРЗ, однак у боротьбі за дитяче здоров’я важливо залучитися підтримкою батьків. Чимало залежить від того, на скільки регулярно батьки загартовуватимуть дитину.
Основними напрямами профілактики ГРЗ, на які можуть впливати батьки, є:
· дотримання розпорядку дня;
· оптимально збалансоване харчування;
· проведення процедур загартування;
· вживання фіточаїв;
· дихальна гімнастика.
Для поширення інформації про профілактику ГРЗ, зокрема про способи загартування ми пропонуємо пам’ятку для батьків.
Пам’ятка для батьків щодо профілактики гострих респіраторних захворювань
Розпорядок дня
Дотримання правильного розпорядку дня допоможе підвищити стійкість організму Вашої дитини до застуди та грипу. Обов’зковими є проведення ранкової гімнастики, гігієнічних процедур, занять з фізкультури тощо.
Важливим є дотримання санітарно-гігієнічних вимог (чистота, свіже повітря, правильно підібраний одяг дітей удома, на вулиці, заняттях відповідно до погодніх умов).
Збалансоване харчування
Важливим чинником в оздоровленні дітей є оптимально збалансоване харчування. Повноцінний раціон має містити достатню кількість усіх необхідних для організму поживних речовин у правильних пропорціях. Так, надмірне вживання білкових продуктів може стати причиною ексудативного діатезу, а нестача білка спричиняє погіршення стану імунітету (уповільнюється утворення захисних білків - глобулінів). Зловживання їжею з надмірною кількістю вуглеводів і жирів порушує обмін речовин, сприяє появі зайвої ваги, ослаблює імунітет.
Процедури загартування
Загартування як один з основних засобів профілактики ГРЗ забезпечує стійкість організму до несприятливого впливу фізичних чинників навколишнього серидовища - коливань температури, зміни атмосферного тиску тощо. Дозоване використання процедур загартування допомагає активувати захисні механізми організму. Найпоширенішими природними засобами загартування є свіже повітря й вода.
Загартування повітрям
Загартування повітрям (найчастіше холодним) є дуже розповсюдженим у профілактиці ГРЗ завдяки стимуляції реакції імунітету і процесів терморегуляції. У людей, стійких до низьких температур, теплоутворення в організмі проходить інтенсивніше. Поліпшене кровопостачання шкіри зменшує імовірність виникнення обморожень.
Дієвими засобами загартування повітрям є перебування дітей на свіжому повітрі (не менше 3,5 год) та повітряні ванни. Прохолодне повітря подразнює нервові закінчення шкіри і слизових оболонок верхніх дихальних шляхів, стимулюючи підвищення порогу їх чутливості та тренування механізмів терморегуляції. У холодну пору року прогулянки можна поєднувати з рухливими іграми та гімнастичними вправами на свіжому повітрі.
Загартування повітряними ваннами необхідно проводити в приміщенні завчасно понизивши температуру повітря у ньому до 18-200С. Перша повітряна ванна має тривати від 3 до 5 хвилин. Час кожної наступної процедури необхідно збільшувати на 3-5 хвилин. Повітряні ванни можна поєднувати з гігієнічною гімнастикою після сну, дихальними вправами, рухливими іграми, ходінням босоніж по підлозі або килимку, змоченому у розчині морської солі протягом 10 хвилин.
Організовуючи процедури загартування, необхідно враховувати стан здоров’я дітей, створювати позитивну психологічну атмосферу. Наприклад, проводити процедури у формі гри чи з використанням ігрових елементів.
Загартування водою
Потужним природним засобом загартування є вода. Загартування водою треба починати з розтирання тіла мокрою губкою, фланелевою рукавичкою або рушником. Початкова температура води для розтирання має бути 35-360С. З кожною наступною процедурою температуру води поступово знижують на один градус, поки вона не досягне 28-300С. Для проведення загартування необхідно насухо витерти шкіру дитини до легкого почервоніння. Процедура має тривати 1-2 хвилини.
Коли дитина звикне до розтирань водою, почуватиметься комфортно, можна проводити обливання. Процедуру проводять щоденно чи через день упродовж 2-3 хвилин. Температуру води поступово понижують з 34-370С до 22-230С. Обливання поліпшує функціональний стан органів, тканин, стимулює апарат фізичної терморегуляції, підвищує резистентність організма.
У профілактиці ГРЗ ефективним є загартування стоп, адже між охолодженням стоп та рефлекторною судинною реакцією слизової оболонки верхніх дихальних шляхів існує залежність. Завдяки рефлекторному звуженню судин відбувається подразнення біологічно активних точок стоп, поліпшення обмінних процесів, укріплення імунної системи організма. Температуру води необхідно поступово знижувати від 35-360С до 18-200С. Процедура має тривати 20-30 секунд. Після загартування ноги дитини необхідно розтерти до легкого почервоніння.
Підвищити резистентність організму допоможе метод контрастного обливання. На початку процедури температура води має бути 360С, поступово її знижують до 18-280С, наприкінці процедури знову використовують теплу воду (360С).
Вживання фіточаїв
Ефективним методом профілактики захворювань органів дихання є вживання рослинних чаїв. Таку профілактику доцільно проводити раз на день протягом місяця, особливо в осінньо-зимовий період, коли збільшується загроза застудних захворювань.
Вживати напої з лікарських рослин (фіточаї) рекомендовано за 20 хвилин до приймання їжі. Фіточаї підвищують захисні функції організму, поліпшують роботу шлунково-кишкового тракту, зменшують запалення. У період епідемії ГРЗ рекомендовано використовувати відвари трав відхаркувальної та протизапальної дії.
Разом із трав’яними відварами можна вживати кисневі коктейлі, до складу яких можуть входити витяжки шипшини, малини, чорної смородини тощо.
Дієвим засобом профілактики ГРЗ є також полоскання горла.
Ясельна група №1
2-3 рокиСередня група №1
4-5Молодша інклюзивна група №3
3-4 рокиСередня інклюзивна група №2
4-5