Грищенко Олена Іванівна - старша медична сестра дошкільного навчального закладу "Чебурашка", її стаж роботи понад 30 років
ОРГАНІЗАЦІЯ МЕДИЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
У ДНЗ "Чебурашка" організована робота медичного кабінету, ізолятору. Приміщення відповідають санітарно-гігієнічним вимогам, оснащені та забезпечені необхідним обладнанням та лікарськими засобами, виробами медичного призначення.
Для роботи медичного персоналу, організації медичного обслуговування дошкільників у дитячому садку створені всі необхідні умови. У медичному кабінеті працюють: старша медична сестра Олена Іванівна, яка веде облік медичного обладнання, лікарських засобів та виробів медичного призначення, імунобіологічних препаратів, дотримується правил і термінів їх зберігання та використання, забезпечує їх своєчасне поповнення,та медична сестра з дієтичного харчування Вдов Галина Миколаївна
У дошкільному навчальному закладі медичне обслуговування здійснюється відповідно до:
Головні завдання медичного обслуговування :
1. Постійний контроль за станом здоров’я дітей.
2. Проведення обов’язкових медичних оглядів дітей.
3. Збір інформації профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень у порядку і в терміни, встановлені МОЗ України.
4. Надання невідкладної медичної допомоги дітям у разі гострого захворювання або травми.
5. Здійснення контролю за організацією та якістю харчування, дотриманням раціонального режиму під час освітнього процесу, навчальне навантаження.
6. Контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог та протиепідемічного режиму.
7. Проведення санітарно-просвітницької роботи серед дітей, батьків або осіб, які їх замінюють, та працівників дошкільного закладу.
Медичне обслуговування дітей в ДНЗ
Медичне забезпечення вихованців дитячих дошкільних освітніх установ здійснюють лікарі, які перебувають у штаті дитячої поліклініки та середній медичний персонал, що входить до штату ДНЗ, і поряд з адміністрацією установи несуть відповідальність за здоров’я, фізичний розвиток дітей, проведення лікувально-профілактичних заходів, дотримання санітарно-гігієнічних норм , режиму дня і якість харчування, гігієнічними і загартувальними заходами, огляду всіх новоприбулих дітей і дітей, які повернулися після хвороби, розподіл дітей за групами з призначенням їм режиму дня з урахуванням віку і здоров’я, своєчасного проведення профілактичних щеплень, контролю за харчуванням зі складанням та впровадженням 10-денного меню, індивідуального для різних груп дітей з урахуванням здоров’я і віку.
Функціональні обов’язки медичних працівників в освітніх установах:
1. Первинна профілактика
1.1. Контроль за санітарно-гігієнічними умовами в ДНЗ
1.2. Контроль та надання методичної допомоги в організації освітнього процесу:
• Участь у складанні навчального розкладу.
• Складання режиму дня і занять
2. Харчування:
• Контроль за станом харчування і аналіз якості харчування.
• Санітарно-гігієнічний стан харчоблоку.
• Складання меню.
• Бракераж готової продукції.
• Контроль за виконанням натуральних норм
3. Фізичне виховання:
• Здійснення контролю за організацією фізичного виховання, загартування.
• Організація медичної групи для занять фізичною культурою .
• Оцінка фізичної підготовленості дітей.
4. Гігієнічне виховання в дитячому колективі:
• Рекомендації з організації та проведення гігієнічного виховання, формування навичок здорового способу життя, профілактики ВІЛ-інфекції.
• Організація заходів з профілактики короткозорості, карієсу, порушень постави.
Контроль за гігієнічним вихованням.
5. Імунопрофілактика:
• Вакцинація.
• Контроль за станом здоров’я після щеплення, реєстрація місцевої та загальної реакції на щеплення.
6. Заходи щодо забезпечення адаптації в освітньому закладі:
• Контроль за перебігом медико-педагогічної корекції.
• Проведення медико-педагогічних заходів щодо формування функціональної готовності до навчання,
• Рекомендації з адаптації та її корекції (спільно з педагогом)
7. Ведення документації (медична форма на дитину. виписки і довідки для лікувально-профілактичних установ, військкоматів, літніх оздоровчих установ і ін.)
8. Диспансеризація:
• Проведення (спільно з педагогом) скринінгу тестів з виявлення відхилень у стані здоров’я, оцінка фізичної підготовленості дітей.
• Рекомендації педагогічному персоналу з корекції відхилень у стані здоров’я.
• Проведення призначених оздоровчих заходів та контроль за їх виконанням в освітніх установах
Примітка:
• Медична допомога дошкільникам безпосередньо в освітній установі здійснюється середнім медичним персоналом, які мають спеціальну підготовку з організації профілактичної та оздоровчої роботи.
• Диспансерне спостереження за дітьми, що мають хронічні захворювання, здійснюється лікувально-профілактичним закладом.
• Медичне забезпечення дітей здійснюється за діючими нормативними документами.
• Медичні працівники спільно з педагогічним колективом беруть безпосередню участь у заходах з охорони здоров’я дітей.
• Медичні працівники, зайняті медичним забезпеченням дітей в організованих колективах, можуть залучатися до участі у проведенні літньої оздоровчої кампанії, в т.ч. з виїздом у заміські установи.
Медична сестра спостерігає за чистотою, тишею і порядком у приміщеннях, навчає дітей та їх батьків правилам особистої гігієни, стежить за харчуванням дітей, бере участь у санітарно-просвітницькій роботі. В обов’язки медичної сестри входить контроль за харчуванням дітей. а при необхідності і особисту участь у роздачі їжі, годуванні дітей молодшого віку, контроль за продуктами та їх правильним зберіганням.
Медична сестра відповідає за зразкове утримання медичного пункту, справний стан медичного і господарського інвентарю; дотримується правил зберігання лікарських засобів, встановлює вимоги на лікарські засоби, перев’язувальні матеріали та предмети догляду за дітьми.
Медична сестра бере участь у прийомі дітей, які надходять до установи. проводить огляд шкіри і волосистої частини голови дитини для виключення інфекційних захворювань та педикульозу. В її обов’язки входить ознайомлення дітей з правилами внутрішнього розпорядку, режимом дня та правилами особистої гігієни.
Щеплення – це захист дитини
У ст. 12 Закону «Про захист населення від інфекційних хвороб» йдеться про те, що особам, які не досягли 15-річного віку, щеплення проводиться за згодою батьків, а особам віком від 15 до 18 років – за їхньою згодою та згодою батьків. Тобто законодавчо передбачено добровільність проходження відповідних процедур. Але ж у ст. 15 цього ж таки Закону сказано, що дітям, які не отримали щеплень, згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів забороняється.
Щеплення – поки що єдиний захист від так званих керованих інфекцій. Є відповідний указ Президента, в якому наведено повний перелік обов’язкових щеплень. Сюди входять дифтерія, правець, поліомієліт, кір, туберкульоз, коклюш, епідпаротит, краснуха, гемофільна інфекція.
На жаль, жодне щеплення не дає стовідсоткової гарантії того, що людина не захворіє. Правда, якщо хвороба навіть виникне, то в будь-якому разі її перебіг буде не таким важким.
Для дітей же з онкозахворюваннями, захворюваннями нервової системи, крові тощо протипоказання проти щеплень постійні. Тож, роблячи щеплення здоровим дітям, ми захищаємо і таких дітей від інфекцій.
І останнє. Не треба панікувати батькам, якщо після щеплення у дитини підвищиться температура тіла, з’явиться легке нездужання. Це – нормальна реакція організму на введення вакцини, яка означає, що виробляються антитіла для боротьби зі збудниками захворювання. Гірше, якщо немає жодної реакції. Це свідчить про те, що імунна система в дитини настільки слабка, що вона навіть не реагує на вакцину.
Участь медичної сестри в адаптації нових вихованців до умов дошкільного закладу.
Адаптація в дитячому садку – це процес пристосування дитини до нових умов та розпорядку дня, до вихователів і дитячого колективу, до форм співіснування, відмінних від тих, що існують у родині. На те, як легко та швидко малюк адаптується, впливають:
- рівень психічного і фізичного розвитку;
- загартованість організму;
- сформованість навичок самообслуговування;
- розвиток навичок спілкування з дорослими та однолітками.
Незвичність оточення, велика кількість нових вражень та вимоги у дошкільному закладі, зазвичай, нервують дитину та призводять до стресу. Щоб запобігти стресовим станам медична сестра здійснює медичний супровід крок за кроком.
І ще раз про харчування
Харчування дітей – надзвичайно важлива проблема будь- якого суспільства, і в цьому не можна не погодитися. Правильно організоване харчування підростаючого покоління має велике значення для нормального фізичного та розумового розвитку дитини, тому що саме в перші роки життя формуються життєво важливі системи організму.
Для успішного вирішення цієї задачі необхідно розвивати харчування на науково-гігієнічній основі. Необхідно досягти різкого підвищення якості та культури харчування, використовувати сучасні прийоми кулінарної обробки продуктів. Однак без відповідних знань про те, що потребує організм людини, які харчові цінності, не може бути забезпечене раціональне використання продуктів,правильне та повноцінне харчування. Тому для вирішення цих проблем необхідно залучати фізіологів, дієтологів, психологів та робітників з сфери організації харчування, розробивши національну програму оздоровлення дітей дошкільного віку.
Відомий педагог В.А. Сухомлинський писав: «Я не боюся ще і ще раз повторювати: піклування про здоров’я – найважливіша турбота вихователя. Від життєрадісності, здоров’я, жвавості дітей залежить їх духовне життя, розумовий розвиток, сила знань, віра у свої сили». Тому в організації харчування дітей дошкільного віку важливо розуміти належність свого піклування про духовний, інтелектуальний розвиток суспільства.
ВІТАМІНИ ДЛЯ ДИТИНИ
Для розвитку дитячого організму, його життєдіяльності необхідна достатня кількість білків, жирів, вуглеводів Це - основні харчові речовини, але існують й інші незамінні, які надходять до організму з їжею у дуже малих кількостях. Мова йде про вітаміни, мінеральні елементи, деякі поліненасичені жирні кислоти, амінокислоти. Вони забезпечують засвоєння їжі, використання живильних речовин для росту і розвитку організму. На сьогодні відомо близько 20 з’єднань, що можуть бути віднесені до вітамінів. Розрізняють водорозчинні вітаміни - аскорбінова кислота (вітамін С )
Вітамін С - червоний перець, петрушка, редиска, квашена капуста, смородина, порічка, малина, сушена шипшина, зелений волоський горіх, лимони, апельсини, мандарини, кислі сорти яблук. Бере активну участь в утворенні деяких гормонів, регулює мінеральний обмін, стимулює кровотворення.
Вітаміни групи В (фолієва кислота, пантотенова кислота) Вітамін В1 є в пивних та лікарських дріжджах, житньому та пшеничному хлібі, у гречаних, вівсяних та ячмінних крупах, пшоні, кукурудзі, квасолі, горосі, у печінці, серці, нирках рогатої худоби та нежирній свинині. Впливає безпосередньо на діяльність нервової системи. Бере участь в обміні речовин.
Вітамін В 2 є в риб’ячій печінці, м’ясі, молоці, яйцях, шпинаті, горосі. Необхідний для росту і відновлення тканин організму. При його нестачі діти швидко втомлюються, послаблюється зір, запалення на слизовій оболонці язика, з’являються тріщини в кутках рота і на губах. Над бровами, на вушних раковинах з’являється висипка, що нагадує екзему, шкіра стає сухою, волосся ламається, з очей течуть сльози.
Вітамін В 6 є в бобових, дріжджах і продуктах тваринного походження; регулююче впливає на діяльність центральної нервової системи, бере активну участь в обміні речовин.Від його вмісту значною мірою залежить забезпечення організму іншими вітамінами.Фолієвої кислоти багато в дріжджах, печінці, свіжих овочах; є сильним стимулятором кровотворення, важливе значення для обміну білків.
Вітамін В 12 синтезується мікробами кишечнику, міститься у всіх тваринних продуктах, впливає на мозок, кровотворення і стимулює засвоєння білка тканинами. Вітаміни жиророзчинні - А, Д, Е , К.
Вітамін А є в тваринних (риб’ячий жир, печінка, жовток яйця, вершкове масло, сметана, молоко) та рослинних продуктах (морква, салат, шпинат, зелена цибуля, петрушка, помідори, абрикоси). Необхідний для росту, розмноження клітин організму, підтримки нормального стану шкіри, слизових оболонок, зору.
Вітамін Р є в плодах шипшини, лимонах, мандаринах, смородині, винограді, чаю. Зміцнює стінки судин, сприяє нагромадженню в організмі аскорбінової кислоти.
Вітамін РР є в рибі, нежирному м’ясі, картоплі, помідорах, моркві, горіхах, дріжджах, печінці, грибах. Бере участь у білковому та вуглеводному обмінах, стимулює утворення шлункового соку та ферментів підшлункової залози і сприяє процесам перетравлювання, всмоктування та засвоєння харчових речовин. Крім того, є ряд біологічних речовин, які мають вітаміноподібну дію: біофлавоноїди, інозит, ліпоєва кислота та ін. Існують також з’єднання, що в організмі можуть перетворюватися у вітаміни. Самі вітаміни в обміні речовин не беруть участі, але вони є активними центрами ферментів, пов’язані з різними вітамінами. Ферменти беруть участь у реалізації обміну речовин, енергетичному обміні, біосинтезі й перетворенні амінокислот (вітаміни В6 В12 ), жирних кислот, синтезі нуклеїнових кислот, утворенні багатьох фізіологічно важливих з’єднань та ін.
Відомо, що велика нестача в організмі вітамінів (авітаміноз) спричиняє розвиток різних захворювань. Але розлади у стані здоров’я виникають навіть при незначному дефіциту якогось із вітамінів -гіповітамінози, а якщо організмові бракує ряду вітамінів - полігіповітамінози (вони спостерігаються найчастіше)
Ознаки гіповітамінозу такі:
- загальне погіршення стану здоров’я,
- втомлюваність,
- розлад сну,
- головні болі,
- погіршення пам’яті,
- пониження уваги,
- подразливість,
- збудливість.
- кровоточивість ясен,
- крихкість капілярів (легко виникають синці),
- сухість,
- шелудіння,
- гнійничкові захворювання шкіри.
На жаль, В Україні гіповітамінози - досить поширене явище. Причиною недостачі вітамінів у дитячому організмі є неправильне складання раціону харчування. Так, при обстеженні вихованців дитячих садків у них виявлено дефіцит аскорбінової кислоти, а її забезпечення великою мірою залежить від того, чи отримують малята з їжею достатню кількість білків, вуглеводів, жирів, мікроелементів (заліза, кальцію, цинку).
Для того, щоб дитина була забезпечена вітамінами, її раціон має бути різноманітним і включати продукти тваринного походження. Одноманітне харчування, навіть повноцінне, зрештою спричинить гіповітаміноз. Наприклад, якщо дитину до року тримати тільки на молочному харчуваннІ, це може привести до анемії. Недаремно говорять, що овочі, фрукти, свіжа зелень - незамінні в дитячому харчуванні. Вони є основним джерелом вітаміну С. Вітаміни групи В забезпечують житній хліб, гречка, вівсяна крупа, бобові, продукти тваринного походження. Цінним джерелом вітаміна Е і поліненасиченних кислот є олія. Важливо також правильно поєднувати страви м’ясні та рибні з овочевими, мучні та круп’яні - з молочними.
Достатнє надходження вітамінів не тільки зміцнює загальний стан здоров’я, а й підвищує опірність організму впливу несприятливих екологічних факторів, понижує нервово-емоційне напруження. Наприклад вітамін С запобігає утворенню в організмі речовин, що мають канцерогенну дію, є профілактикою розвитку атеросклерозу, хвороб серця. Вітаміни групи В відіграють захисну роль стосовно впливу миш’яку і важких металів, надміри вуглекислого газу та інших токсичних речовин - біди більшості промислових міст.
Але треба пам’ятати і про те, що дотримання оптимального раціону може повноцінно забезпечити дитячий організм тільки у літньо-осінній період. При зберіганні овочів і фруктів вміст у них вітамінів помітно зменшується. Втрачаються вони і під час нарізання продуктів рослинного походження, зберігання їх у очищеному вигляді, при тепловій обробці, консервуванні. Тому у осінньо-зимовий період для дітей корисні профілактичні прийоми полівітамінних препаратів «Ундевіт»або «Гексавіт». Дітям від 3 до 6 років рекомендується давати 1 драже через день. Це можна робити і вдома, проконсультувавшись з лікарем, але краще в умовах дитячого садка під медичним контролем.
Щоб забезпечити достатню кількість вітамінів у харчовому раціоні дитини, потрібно знати, як впливає на вміст вітамінів у продуктах їх зберігання та приготування. Найменш стійкий є вітамін С, який починає руйнуватися при нагріванні до 60, при свіжому повітрі, вологості, сонячному світлі. Вітамін Д швидко руйнується в мучному середовищі. Вітамін В2 при світлі, В1 при тривалому кип’ятінні. Овочі треба зберігати в підвалах, в темному місці при температурі 2-ЗС тепла. Чистити, різати безпосередньо перед варінням. Щоб зберегти вітамін С, овочі треба кидати в окріп. Щоб зберегти вітаміни С, В2, А в молоці, треба кип’ятити його не більше 5 хвилин, зберігати в холодному й темному місці. Вершкове масло в фарфоровому або глиняному закритому посуді. Щоб зберегти вітаміни у м’ясі, перед варінням його миють у холодній воді і кладуть в підсолений окріп. При цьому на поверхні м’яса утворюється захисна плівка, яка затримує в ньому поживні речовини та вітаміни. Так само готуються страви із риби.
Молодша інклюзивна група №2
3-4 рокиСтарша група №3
5-6рокиЯсельна група №1
2-3 рокиСередня інклюзивна група №3
4-5 роки